Menu Sluiten

Vijftig jaar Boeing 737 een vliegtuig met een indrukwekkende historie!

De Boeing 737 is een uitermate populair narrow-body passagiersvliegtuig. Vijftig jaar geleden – om precies te zijn op 9 april 1967 – maakte het toestel zijn eerste vlucht. Niet alleen de ontwikkeling van het toestel was een geweldige prestatie de invloed die het op de luchtvaart heeft gehad is minstens net zo indrukwekkend.De 737 werd door Boeing aanvankelijk ontworpen om dienst te doen op de korte afstanden, het had een vliegbereik van maximaal 1.100 kilometer en kon honderd passagiers vervoeren. In de loop der jaren heeft Boeing het toestel verder ontwikkeld tot een complete serie waarbij het vliegbereik en het aantal te vervoeren passagiers fors is toegenomen. De laatste versie – de 737 MAX – is voorzien van zeer zuinige motoren, terwijl veel moderne technologie uit de Dreamliner werd toegepast. Het vliegbereik van de nieuwe MAX is, afhankelijk van het type, circa 6.500 kilometer, terwijl maximaal 220 passagiers vervoerd kunnen worden.

De productie van de 737

Dat de Boeing 737 een populair toestel is, blijkt ook uit de verkoopcijfers. Inmiddels heeft Boeing (cijfers maart 2017) 9.400 toestellen aan haar klanten afgeleverd en heeft de fabrikant nog ongeveer 4.500 toestellen in de orderboeken staan. Om aan de vraag te kunnen voldoen heeft Boeing de productie van de 737 flink opgeschroefd. In 2017 worden er 47 per maand gemaakt, dat aantal zal in 2018 verhoogd worden tot 52 per maand. Omdat de Boeing 737 ook in China een populair toestel is, heeft Boeing besloten een productielocatie in Zhoushan te bouwen in samenwerking met de Chinese vliegtuigfabrikant Comac. De aldaar geproduceerde toestellen zijn uitsluitend bestemd voor de Chinese markt.

De invloed van lagekostenmaatschappijen op de Boeing 737

De opkomst van de lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair, easyJet en het Amerikaanse Southwest Airlines heeft de Boeing 737 een grote zet in de rug gegeven. Het ‘business model’ van deze maatschappijen gaat onder andere uit van nieuwe toestellen die relatief weinig onderhoud vergen en dus intensief ingezet kunnen worden. Southwest Airlines heeft momenteel 728 exemplaren van de Boeing 737 in gebruik (bron: Airfleets.net), in Europa zijn Ryanair (383 stuks) en het Hongaarse Wizz Air (80) de grootste gebruikers. Ryanair heeft momenteel een order uitstaan voor 100 737 MAX toestellen en Norwegian voor 108 exemplaren.

PH-GOV

De Boeing 737 kent ook een aantal Nederlandse gebruikers. AF/KLM heeft het toestel al decennialang in gebruik bij zowel KLM (50) als Transavia (36). Ook Corendon Dutch Airlines en TUI zetten het toestel in, vooral voor vakantievluchten.
Onlangs werd bekend gemaakt dat het Fokker 70 regeringstoestel vervangen gaat worden door een Boeing 737BBJ met als registratie PH-GOV (als afkorting van government). Deze zakenversie van de Boeing 737 wordt door Fokker Technologies uit Papendrecht voorzien van een VIP-interieur waarin plaats is voor 24 passagiers. In luchtvaartkringen werd al enige tijd rekening gehouden met deze aankoop omdat Koning Willem-Alexander zijn type-rating voor de 737 gaat halen zodat hij ook dit regeringstoestel zelf mag vliegen. De PH-GOV zal in 2019 afgeleverd worden. De kosten bedragen 89 miljoen euro, maar daar krijgt de Nederlandse regering dan ook een zeer modern en representatief toestel voor.

De concurrent: Airbus A320

In de narrow-body klasse is de A320 serie van het Europese Airbus de grootste concurrent van de Boeing 737. In prestaties, prijs en geproduceerde aantallen ontlopen deze twee toestellen elkaar overigens niet veel. Gezien de grote backlogs bij zowel Airbus als Boeing lijken de grote luchtvaartmaatschappijen hun keuze mede te bepalen op beschikbare productiedata.

Meer over de Boeing 737: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing_737