Widebody vliegtuig Rusland & China concurrentie voor Airbus en Boeing

Airbus en Boeing krijgen er een concurrent bij wat betreft de widebody vliegtuigen. Rusland en China een samenwerking aan gegaan om een zogenaamd widebody vliegtuig te gaan produceren.

In Moskou zal bij de vliegtuigbouwer UAC het nieuwe toestel, genaamd Comac C929, ontworpen worden. Daarna zal het nieuwe type vliegtuig gebouwd worden bij COMAC in Shanghai. Wie de onderdelen, zoals motoren, gaat leveren is nog niet bekend.

Ben je benieuwd of deze samenwerking een serieuze bedreiging kan vormen voor Boeing en Airbus? Lees  dan verder en ontek de feiten over de Comac C929.

Widebody: Het Concept

Onder een widebody vliegtuig wordt een vliegtuig verstaan met twee gangpaden (meer dan twee gangpaden zijn tot op heden nog niet ontwikkeld) en is vooral bedoeld voor intercontinentale vluchten. Meestal worden ze ingezet op drukke routes en alle aandacht is bij de ontwikkeling gericht op de passagier.

Andere widebody vliegtuigen, waar het nieuwe type vliegtuig het meeste mee overéénkomt, zijn de Airbus A330 en de Boeing 787.

Groot, groter, grootst!

China en Rusland hebben de bedoeling om 280 passagiers te kunnen herbergen en hopen met het nieuwe toestel een afstand te kunnen afleggen van 12.000 kilometer. Ze hopen tussen 2025 en 2027 zo ver te zijn dat de eerste vliegtuigen verkocht kunnen worden.

Om dit project te bekostigen is een grote investering nodig. Minimaal dertien miljard dollar zal de ontwikkeling van dit vliegtuig gaan kosten. Men hoopt deze financiering rond te krijgen met nationale bedrijven.

Ter vergelijking: de Airbus A330 kan 255 tot 400 passagiers vervoeren. Afhankelijk van belading en uitvoering kan deze Airbus een afstand afleggen tussen 7.400 en 13.430 km.

De Boeing 787 kan 242 tot 323 passagiers vervoeren en heeft een reikwijdte van 13.000 tot 15.700 km.

Het kan echter altijd groter: de Airbus A380 heeft niet alleen twee gangpaden maar ook nog twee verdiepingen en kan maar liefst tot 853 passagiers meenemen!

Boeing Jumbojet de eerste in zijn soort

Boeing was de eerste die op de markt kwam met een widebody vliegtuig. Dit was al in het jaar 1969 en het ging hierbij om het type Boeing 747, in de volksmond wordt deze ook wel Jumbojet genoemd.

Inmiddels vliegen er vrij veel verschillende types rond. Boeing heeft hierin de types 747, 767, 777 en de jongste variant is de 787 uit 2011. Airbus heeft ook meerdere varianten ontwikkeld. De oudste is hierbij de A300 uit 1974. Verder fabriceren zij de A310, A330, A340, A350 en sinds 2005 de A380.

Maar er zijn meer bedrijven met widebody vliegtuigen in hun assortiment. Zo bestaan er de DC 10 en MD 11 van McDonnell Douglas, de L-1011 van Lockheed en de twee varianten van Iljoesjin (II-86 en II-96). Militaire transportvliegtuigen hebben daarnaast ook nog hun eigen varianten.

Zal de China-Russia Commercial Aircraft Corporation doorbreken?

Widebody vliegtuigen zijn economisch gezien zeer interessant. Doordat ze meer passagiers kunnen vervoeren zijn er natuurlijk minder vliegtuigvluchten nodig. Daarnaast zijn er meer gangpaden (die ook vrij kort zijn), zo kan er tijdwinst geboekt worden bij het laden en lossen.

China en Rusland zijn niet echt goed vertegenwoordigd op de internationale markt. De meeste vliegtuigen die ze tot nu toe verkopen zijn verkopen in eigen land. Misschien dat ze met hun samenwerking verder kunnen doordringen in de internationale markt.

De vliegtuigen die de landen gaan produceren zullen vallen onder hun samenwerkingsverband: China-Russia Commercial Aircraft Corporation (CRAIC). Het hoofdkantoor van de CRAIC zal in Shanghai zijn.

Meer vliegtuig nieuws, feiten en weetjes vind je op ons blog.