Japanse Uitgaande Reizen Worden Belemmerd Door Zwakke Yen
Japan staat bekend om zijn hightech en groene technologie, maar Japan was tot voor kort relatief geïsoleerd met weinig tot geen contact van buitenaf. Nadat het land pas in september werd opengesteld voor internationale reizen, heeft het land sindsdien een aanzienlijke toename gezien in toerisme en internationale zakenreizen. Ik zal het hebben over hoe reizen in Japan er nu uitziet.
Dit is hét moment om te profiteren van verschillende voordelen
De Japanse economie kreeg een klap toen het land in juni aangewezen reisgroepen toestond, met internationale handel en focus op toerisme waardoor de Japanse economie eind augustus dichter bij het pre-pandemische niveau kwam. Ondanks dit succes waren de winsten niet genoeg voor Japan, aangezien ze beperkte bezoekersaantallen hadden.
Japan versoepelde de beperkingen in oktober, waardoor bezoekers zonder visum het land binnen konden komen. Sindsdien is het toerisme in Japan sterk toegenomen: 3 weken nadat de regels waren versoepeld, kwamen er 205.000 naar 498.000 bezoekers naar Japan, tegenover 205.000. Het is nog steeds onder het niveau van voor de pandemie, maar sinds oktober is er een stijging van 30%.
De toename van de vraag naar kerstinkopen, gecombineerd met de daling van de yen, heeft ertoe geleid dat meer mensen naar Japan zijn afgereisd. U hoeft zich geen zorgen te maken over een afname van het aantal Chinese toeristen tijdens deze vreugdevolle tijdsperiode.
De vooruitzichten voor uitgaande reizen zijn getemperd en binnenlandse reizen lijken niet mogelijk
Drie jaar na de aardbeving te Fukushima, Japan is een ander land geworden. De Yen is bijna twee keer zo veerkrachtig als voorheen. Maar als gevolg van het groeiende vraag volume en het lagere actuele betaalmiddel (dat samengevat kan worden ingeleid met ‘Ogenblikkelijk’) zijn de Japanse reisproducten historisch laag.
Toen de Japanse Yen verzwakte, begonnen Japanners meer internationaal te reizen. Dit was minder pijnlijk voor kleinere regionale luchtvaartmaatschappijen zoals Japan Airlines, All Nippon Airways en Peach Aviation, omdat het gebrek aan vraag naar uitgaande diensten de impact van een zwakke yen op hen verminderde. Hetzelfde gold voor grote internationale luchtvaartmaatschappijen zoals ZIP Air Tokyo, omdat de vraag vanuit het buitenland met 4% toenam, hoewel deze veel meer daalde dan die in eigen land.
Air Do, Skymark Airlines en Spring Japan herstelden langzaam van hun verliezen na de overstroom van reizigers tijdens de pandemie. Echter, met voorlopig geen vraag naar reizen buiten Japan, is het onwaarschijnlijk dat Air Do’s en Spring Japan’s uitgaande reis aantallen snel zullen stijgen. Maar hoe zit het met binnenlandse reizen binnen Japan?
Aangeboden voor een gereduceerde prijs
De Japanse regering heeft onlangs plannen aangekondigd om een binnenlands reispakket in te voeren. Het biedt tot 5.000 yen ($ 37) voor 5 dagen en/of 12.000 yen ($ 92) voor 10 dagen en kan alleen gedurende bepaalde perioden zoals deze worden gekocht.
Vliegtickets kosten in de lange termijn relatief weinig nu omdat ze het afgelopen jaar goedkoop zijn geweest. Daardoor kan iedereen een huurling stoer nemen in plaats van het vliegverkeer te bijleveren met eigen geld. Daarnaast ondersteunt de Japanse nationale luchtvaartmaatschappij haar subsidie die ze naar plannen vliegvakanties gaat investeren.