Vliegtuigen gebruiken meestal geen omgekeerde zuigkracht om terug te duwen omdat dit niet nodig is. In plaats daarvan gebruiken ze een pushback-truck of -tractor om het vliegtuig van de gate te duwen. Dit is een efficiëntere manier om het vliegtuig terug te duwen, omdat het geen brandstof verbruikt en het kan worden gedaan met behulp van een extern voertuig.
Er zijn echter enkele situaties waarin het gebruik van omgekeerde zuigkracht wel nuttig kan zijn. Als een vliegtuig bijvoorbeeld op een kleine, onverharde landingsbaan landt, kan omgekeerde zuigkracht worden gebruikt om het vliegtuig terug te duwen naar de startbaan. Dit kan handig zijn als er geen pushback-truck of -tractor beschikbaar is.
Het gebruik van omgekeerde zuigkracht heeft echter enkele nadelen. Het is niet zo efficiënt als het gebruik van een pushback-truck of -tractor, omdat het brandstof verbruikt en het kan leiden tot extra slijtage van de motoren. Bovendien kan het lawaai van de omgekeerde zuigkracht storend zijn voor mensen in de omgeving.
In samenvatting gebruiken vliegtuigen meestal geen omgekeerde zuigkracht om terug te duwen omdat dit niet nodig is en omdat het minder efficiënt en storend kan zijn. In sommige gevallen kan het echter wel nuttig zijn.
Er zijn een paar andere redenen waarom vliegtuigen meestal geen omgekeerde zuigkracht gebruiken om terug te duwen. Ten eerste is het gebruik van omgekeerde zuigkracht afhankelijk van het type vliegtuig en de motorconfiguratie. Sommige vliegtuigen zijn bijvoorbeeld niet uitgerust met de nodige apparatuur om omgekeerde zuigkracht te gebruiken. Andere vliegtuigen kunnen wel omgekeerde zuigkracht gebruiken, maar het is niet efficiënt of het kan leiden tot onnodige slijtage van de motoren.
Ten tweede is het gebruik van omgekeerde zuigkracht afhankelijk van de omstandigheden op de luchthaven. Als er bijvoorbeeld geen pushback-truck of -tractor beschikbaar is, kan omgekeerde zuigkracht een goed alternatief zijn. Maar als er wel een pushback-truck of -tractor beschikbaar is, is het gebruik van omgekeerde zuigkracht meestal niet nodig.
Ten slotte kan het gebruik van omgekeerde zuigkracht ook afhankelijk zijn van de luchtvaartmaatschappij en hun beleid. Sommige luchtvaartmaatschappijen kiezen ervoor om omgekeerde zuigkracht te gebruiken in bepaalde situaties, terwijl andere luchtvaartmaatschappijen dit helemaal niet gebruiken.
In samenvatting gebruiken vliegtuigen meestal geen omgekeerde zuigkracht om terug te duwen omdat dit niet altijd nodig is, omdat het afhankelijk is van het type vliegtuig en de motorconfiguratie, van de omstandigheden op de luchthaven en van het beleid van de luchtvaartmaatschappij. In sommige gevallen kan het echter wel nuttig zijn.