De ronde landingsbaan heeft de toekomst!

Een ronde landingsbaan op luchthavens? Het klinkt als een utopie en vragen om ongelukken. Toch is het volgens wetenschapper Henk Hesselink mogelijk.

De Nederlander deed onderzoek naar dit revolutionaire idee en gelooft heilig in de toekomst ervan. Het levert volgens hem bovendien talloze voordelen op. Zijn idee werd door de Engelse BBC opgepikt waarna het wereldnieuws werd.

Nu vraag je je natuurlijk af hoe zo’n landingsbaan eigenlijk precies gaat werken? En wat zijn die voordelen waar Hesselink het over heeft? In ons nieuwe blog vertellen we je alles over dit nieuwe idee voor luchthavens waar inmiddels miljoenen mensen enthousiast over zijn!

Het idee kwam aanwaaien

Hesselink bedacht het idee van een ronde landingsbaan toen het hem opviel dat vliegtuigen bij het opstijgen en landen behoorlijk heen en weer geslingerd werden door de wind. Daardoor bedacht hij de ronde landingsbaan, die volgens hem veel voordelen heeft. Zo is het met deze baan mogelijk om vanuit alle mogelijke richtingen richting de landingsbaan te vliegen.

Het landen wordt daar stukken veiliger door. Bovendien speelt de wind geen negatieve rol meer. Sterker nog: er kan juist effectief gebruik gemaakt worden van tegenwind tijdens het opstijgen en landen. En dat is nog niet alles: doordat er sneller geland kan worden, hoeven vliegtuigen minder lang rond te cirkelen. Daardoor wordt er minder brandstof gebruikt, wat niet alleen goedkoper is maar ook nog eens veel beter voor het milieu.

Minder geluidshinder

Geluidsoverlast is één van de meest gehoorde klachten in woonwijken rondom vliegtuigen. Met deze ronde landingsbanen lijkt dat ook verleden tijd. Omdat er volgens Hesselink op elk willekeurig punt van de landingsbaan geland of opgestegen kan worden, kan daarin gevarieerd worden. Hierdoor worden elke keer bepaalde woonwijken ontweken.

Door duidelijke afspraken kan het geluid op een goede manier verdeeld worden waardoor er veel minder geluidsoverlast zal zijn. Overigens is er zo’n 50 jaar geleden in de Verenigde Staten al eens geëxperimenteerd met een vergelijkbaar idee. Er werd met militaire toestellen op een ronde baan getest.

Uiteindelijk heeft dat experiment overigens geen vervolg gekregen. Dat kwam volgens Hesselink met name omdat de technologie toen nog niet zo ver was. Nu is dat wel het geval en is het plan realistisch én uitvoerbaar.

Toekomstmuziek?

De baan die Hesselink heeft ontworpen zou in principe in staat moeten zijn om drie vliegtuigen tegelijk te laten landen of opstijgen. De luchthaven zou in het midden moet komen met daaromheen de ronde landingsbaan. De wetenschapper heeft berekend dat de diameter minimaal 3.5 kilometer zou moeten worden.

Overigens lijkt het er niet op dat het plan op korte termijn uitgevoerd zal gaan worden, ondanks het grote enthousiasme vanuit de hele wereld. Op dit moment is er namelijk alleen nog maar gewerkt en getest met simulaties.

Bovendien kunnen bestaande vliegvelden niet zomaar worden omgebouwd. Dat zou een enorme operatie zijn en kost ook nog eens heel veel geld. Realistischer is om te denken dat nieuwe vliegvelden in de toekomst op deze manier gebouwd kunnen worden. Of dat in Nederland het geval zal zijn blijft echter de vraag.

Allereerst lijkt het er op dat er in Nederland voorlopig geen nieuwe vliegvelden gebouwd gaan worden. Bovendien is er voor eer dergelijk vliegveld ontzettend veel ruimte nodig en dat is er in Nederland eenvoudigweg niet. De kans is groter dat vliegvelden met een ronde landingsbaan in het buitenland gebouwd zullen worden.