Wereldhit bedacht door een Nederlander: een ronde landingsbaan
Luchthavens voorzien van ronde landings- en startbanen. Dat is waar wetenschapper Henk Hesselink in gelooft en van droomt. Deze Nederlandse expert heeft een onderzoek gepubliceerd dat is opgepakt door nationale en internationale media. Een animatie over dit project voor de BBC is bijvoorbeeld al 20 miljoen keer bekeken.
Waarom een landingsbaan in de vorm van een cirkel?
Een landingsbaan in de vorm van een cirkel zorgt voor minder geluidsoverlast en maakt ook het landen tijdens harde wind een stuk eenvoudiger. Henk Hesselink ligt in onderstaande filmpje toe hoe dit precies werkt. De landingsbaan heeft geen start- of eindpunt en kan daardoor op elk willekeurig punt starten of landen. Vooral bij landen met een sterke dwarswind kan dit erg gunstig zijn.
Een ander bijkomend voordeel van een ronde landingsbaan is het beperken van geluidsoverlast. De aanvliegroutes zitten dankzij deze landingsbaan eenvoudiger in elkaar waardoor er geen complexe manoeuvres hoeven uitgevoerd te worden boven de bebouwde kom. Of passagiers iets merken van deze landingsbaan? Volgens de Nederlandse wetenschapper heel weinig: “Het voelt in ieder geval niet alsof je in een achtbaan zit.”
Is een ronde landingsbaan realiseerbaar?
Het is nog maar de vraag of dit unieke ontwerp daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Niet alleen de kosten lopen op tot in de miljarden, er is ook een enorm stuk land nodig. De landingsbaan heeft namelijk een diameter van 3,5 kilometer. Bovendien is er nog nooit een vliegtuig op deze manier geland.
Desalniettemin maakt dit het project niet minder bijzonder en maakt het ons trots dat dit ontwerp is bedacht door een Nederlandse wetenschapper.